Sukces przedsiębiorstwa jest zależny od wielu czynników. O tym, które z nich są najistotniejsze decyduje m.in. branża firmy, jej wielkość, skala działalności, produkt. Nie można jednak zaprzeczyć, że bardzo istotnym czynnikiem jest zarządzanie relacjami z klientem.

Umiejętne zarządzanie relacjami z klientem

Zarządzanie relacjami z klientem jest procesem ciągłym, wymagającym nieustannych działań – opiera się bowiem na analizowaniu zachowań klientów i przebiegu całego procesu kontaktu klienta z marką.

Umiejętne zarządzanie relacjami z klientem można rozumieć jako analizę, która prowadzi do podejmowania odpowiednich decyzji biznesowych, pozwala na dopasowanie działań marketingowych i sprzeda zowychdo indywidualnych oczekiwań klienta i ich udoskonalania.

Usatysfakcjonowany klient będzie wracał

Proces pozyskiwania nowych klientów, zarówno indywidualnych, jak i biznesowych, jest ważny i ma duży wpływ na rozwój przedsiębiorstw. Nie należy jednak zapominać, że zaspokajanie potrzeb posiadanych już klientów jest co najmniej tak samo ważne. Działania, które nie tylko pomagają utrzymać relację z klientem, ale i ich lojalizację sprawiają, że przedsiębiorstwo zyskuje także nowych klientów – z polecenia. Zadowolony klient, który chce polecać firmę innym i korzystać z jej oferty, jest klientem najcenniejszym. Generuje bowiem regularne przychody.

Badanie satysfakcji klientów

Sposobów na badanie poziomu zadowolenia klientów jest wiele. Jedni preferują metody ilościowe, takie jak ankiety dotyczące poziomu satysfakcji, inni preferują korzystanie z systemów CRM dla firm, jeszcze inni decydują się na aktywne analizowanie opinii klientów online (na stronach typu Opineo czy na Facebooku). Metoda lub narzędzie do badania satysfakcji klientów powinny być dobrane do indywidualnych cech każdego przedsiębiorstwa.

Zarządzanie relacjami z klientem powinno opierać się także na utrzymywaniu z nim kontaktu i regularnym informowaniu go dlaczego powinien nadal być naszym klientem. Kompletne podejście do klienta i pamiętanie o tym, że proces budowania relacji nie kończy się w momencie dokonania transakcji, może w znaczący sposób poprawić konkurencyjność przedsiębiorstwa.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here